Hamza Salem Blog- Developer Relations

رحلتي في اليوتيوب خلال السنوات الماضية

ارباحي_من_اليوتيوب_|_Unsu - السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، معكم حمزة سالم، أهلاً وسهلاً بكم في هذا الفيديو!

يا جماعة، هذا الفيديو غريب شوية، بس هيك الحال مع اليوتيوبرز بشكل عام. نكتشف ونكتشف بس ما بنعرف نشتغل عليه أبداً.

أنا من 2014 وأنا بشتغل فيديوهات ودورات تعليمية، وممكن من 2015 بشتغل بشكل منتظم. وفي عام 2018 و2019 لما التزمت بشكل كويس، بدأت القناة تكبر شوية.

خلينا نلقي نظرة على الفيديوهات الأكثر مشاهدة عندي. أول فيديو فعلياً كان غريب شوية، كنت بسجل الفيديوهات على الكاميرا اللي في التليفون، فكنت قريب جداً من الكاميرا لدرجة أن المشاهدين كانوا بيعلقوا ويقولوا “حمزة أنت قريب أوي، مين بعد يا عمي؟“.

وكمان كان في فيديوهات كتير عن هندسة الحاسوب وعلوم الحاسوب وهندسة البرمجيات، وهي فيديوهات كويسة فعلاً لأني بحكي فيها من خبرتي الشخصية وتجربتي.

ومن الفيديوهات اللي جابتلي مشاهدات كتير كمان كانت فيديوهات الكي ووردز، وهي الكلمات اللي الناس بتدخلها في محرك البحث عشان تلاقي فيديوهات معينة.

وفيديوهات كوفي بريك بتعتبر من الفيديوهات المفضلة عند الناس، لأنها بسيطة وصادقة ومباشرة.

خلينا نشوف كمان من الدول بيجوا المشاهدين. مصر رقم واحد، والسعودية رقم اثنين، والمغرب رقم ثلاثة، والجزائر رقم أربعة.

أنا مبسوط أوي إني عرفيت من الدول بتتابعوني. مصر والسعودية أكتر دولتين بيجي منهم مشاهدين، وده طبيعي لأن فيهم أكبر عدد من الناس اللي مهتمين بالتكنولوجيا في منطقتنا.

المغرب والجزائر كمان ليهم نسبة كويسة من المشاهدين، بس ما توقعت بصراحة.

خلينا نشوف كمان الفئة العمرية بتاعت المشاهدين. أكتر الناس اللي بيسمعولي هم اللي بين 18 و24 سنة، يعني جيل الشباب. بس في كمان ناس أكبر من كده بتتابعني، زي اللي بين 25 و34 سنة، وحتى في ناس أكبر من كده.

معظم المشاهدين عندي شباب، بس في كمان 15% من المشاهدات بتيجي من البنات. بس بصراحة ما أعرف إزاي أساعدكم في حاجة، المحتوى بتاعي موجه للشباب بشكل أساسي.

الدخل بتاعي من القناة حوالي 3 دولارات في الشهر. يعني أنا مليونير بفضلكم!

معظم الدخل بتاعي بيجي من الإعلانات، بس في كمان جزء صغير بيجي من يوتيوب بريميوم.

خلينا نشوف كمان من وين بيجوا المشاهدين. معظمهم بيجوا من اليوتيوب نفسه، بس في كمان ناس بتيجي من محركات البحث ومن منصات التواصل الاجتماعي.

أكثر الأجهزة اللي بيتشاف عليها الفيديوهات بتاعتي هي الموبايلات، بس في كمان نسبة كويسة من الناس بتتابعني من اللابتوبات والكومبيوترات.

وفي الآخر، أنا مبسوط أوي إني حطيت اليوتيوب كنوع من أنواع التعبير عن الأفكار والمشاركة والتعرف على الناس. بس توصلونا لـ100 ألف سبسكرايب، عشان أعمل لكم مفاجأة!

شكراً لكم على المشاهدة، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته!

انضم الى تلغرام : https://t.me/hamzasalemYC

All Posts